close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

גרשום ואליעזר

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק קנד מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק קנד מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

גרשום ואליעזר

שאלות

"אשר שם האחד גרשם כי אמר גר הייתי בארץ נכריה, ושם האחד אליעזר כי אלקי אבי בעזרי ויצלני מחרב פרעה" (יח,ג-ד).

צריך להבין מספר דברים:

א. מדוע מרע"ה קרא לבנו השני על שם ההצלה מפרעה ואילו לבנו הראשון על שם שהותו בארץ מדין, הרי הסדר צריך להיות הפוך, קודם מרע"ה ניצל מפרעה ורק אחר כך נהיה גֶר במדין?

ב. מדוע מרע"ה קרא לגרשום על שם שהותו בארץ מדין, מה הענין המיוחד

בכך שהוא מרגיש גֶר?

ג. מדוע אצל גרשום כתוב "כי אמר" ואילו אצל אליעזר לא כתוב? (שאלת בעל הטורים)

בן ראשון לעבודה זרה

נלע"ד בעזה"י להסביר הדברים על פי מדרש המכילתא וזו לשונו "...שבשעה שאמר משה ליתרו תנה לי את צפורה בתך לאשה, אמר לו יתרו קבל עליך דבר אחד שאני אומר לך, ואני נותנה לך לאשה, אמר לו מהו? אמר לו בן שיהיה לך תחלה יהיה לעבודה זרה ומכאן ואילך לשם שמים, וקבל עליו... לפיכך הקדים המלאך להרוג את משה, מיד ותקח צפורה צור ותכרות את ערלת בנה וגו' וירף" (מכילתא יתרו מסכתא דעמלק פ"א).

מכיון שהבן הראשון יוחד לעבודה זרה, מרע"ה לא יכל לקרא לו אליעזר, כיון ששם זה מתאר את עזרתו של הקב"ה למרע"ה, והיאך יעשה מרע"ה דבר והיפוכו, גם ייחד בן זה לעבודה זרה וגם יקרא לו על שם טובתו של הקב"ה ששונא עבודה זרה?! ולכן רק לבן השני קרא על שם טובתו של הקב"ה כלפיו.

גרשום - לרמוז על ההכרח

מדוע מרע"ה קרא לבנו הראשון על שם שהיה גר בארץ נכריה [גרשם פרושו גר שם, מקום לא מוגדר, ארץ זרה], מדוע יש צורך לציין עובדה זו בשם של בנו הבכור? על פי המדרש הנ"ל הדברים יובנו. מרע"ה רצה לרמוז בשם של בנו הבכור את הסיבה שהוא הוכרח לייחד אותו לעבודה זרה, והסיבה היא: כיון שהוא היה גר בארץ נכריה ונתון לחסדיו של יתרו. אמנם, ניתן היה לפרש שמרע"ה מודה לקב"ה על חסדיו ששומר עליו בארץ זרה, אלא שפרוש זה דחוק, כיון שאין בשם "גרשם" שום רמז על הצלה של הקב"ה או עזרה שלו למרע"ה.

נלע"ד בעזה"י לבאר מעט מדרש זה. מרע"ה ידע שצפורה היא האשה המתאימה לו ולכן "התעקש" לשאת דוקא אותה, ומשום כך הסכים לקיים את התנאי שהציב לו יתרו. אמנם אם היה למרע"ה כסף או כבוד ומעמד מכובד יתרו היה מוכן לתת לו את בתו ללא תנאים, אבל כיון שמרע"ה היה גר בארץ נכריה ופרעה רצה להרוג אותו, יתרו לא היה מוכן לתת לו את בתו, אלא אם כן לפחות הבן הבכור יהיה שייך ליתרו והוא יתן אותו לעבודה זרה.

"כי אמר" - פירסום

על פי דברינו יובן בעזה"י מדוע אצל גרשום כתוב "כי אמר" לעומת אצל אליעזר שלא כתוב. משמעות המילים "כי אמר" היא, שמרע"ה אמר לאנשים הסובבים אותו את סיבת קריאת השם על מנת שהדברים יפורסמו. אצל גרשם היה למרע"ה רצון שכולם ידעו מדוע קרא כך לבנו, על מנת שכולם ידעו שהוא מסר את בנו לעבודה זרה כיון שהיה גר בארץ נוכריה. יסודם של דברינו אלו הוא בדברי בעל הטורים שהסביר מדוע אצל אליעזר לא כתוב "כי אמר" כך: "כי לא היה רוצה לגלות שהרג את הנפש ורצה פרעה להרגו". דבריו אלו משלימים את דברינו. [עיין שם בכל דבריו].

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה